Oric

Komputer zbudowany był w oparciu o procesor MOS 6502 taktowany 1 MHz. Operacje I/O i liczniki obsługiwał układ MOS 6522. Sprzedawany w wersjach 16K lub 48K. W 16KB ROM znajdował się interpreter języka BASIC i system operacyjny. W przypadku wersji 48K montowane było 64 KB RAM, ale 16 KB pokrywające się z przestrzenią adresową ROM nie było bezpośrednio dostępne. Obszar ten wykorzystywany był do przechowywania procedur I/O, w tym Oric DOS. Wersja 16K wyposażona była w 16 KB RAM.

Oric wyposażony był w układ generowania dźwięku General Instrument AY-3-8910, który był również używany w innych komputerach tamtego okresu (Amstrad CPC, MSX, Atari ST). Umożliwiał wytwarzanie dźwięku w 3 niezależnych kanałach przez wbudowany wzmacniasz i głośnik.

Za generowanie obrazu odpowiadały dwa programowalne układy logiczne ULA, które oferowały pracę w dwóch trybach. Pierwszy był trybem tekstowym umożliwiającym wyświetlenie 40 znaków w 28 liniach. Był on podobny to trybu używanego przez Teletekst. Możliwe było przedefiniowanie zestawu znaków, jeden znak zajmował 6×8 pikseli. Drugi był trybem graficznym o rozdzielczości 240×200 pikseli z dodatkowymi 4 liniami w trybie tekstowym u dołu. Możliwe było użycie 8 kolorów, ale w bloku 6×1 pikseli mogły występować tylko 2 różne kolory.

Opis pochodzi ze strony wikipedii: https://pl.wikipedia.org/wiki/Oric

Movie

Kliknij na nazwie gry aby obejrzeć recenzję wideo na YouTube.

 

 

 

 

 

007 Dangereusement Votre (1985)
007 Dangereusement Votre

3D - Noughts And Crosses (1984)
3D - Noughts And Crosses

3D Fongus (1985)
3D Fongus

3D Luffar-Schack (1983)
3D Luffar-Schack

3D Maze (1983)
3D Maze

3D Munch (1985)
3D Munch

4 Games For Children (1983)
4 Games For Children

48k Oric Golf (1983)
48k Oric Golf

4KKong (2003)
4KKong

 

 

Grzegorz Kopański (Gregok)

grafika, muzyka, programowanie

 

Licznik odwiedzin: