PC Engine

TurboGrafx-16 – 8-bitowa konsola z 16-bitowym układem graficznym, wydana po raz pierwszy 30 października 1987 roku w Japonii, gdzie znana jest pod nazwą PC Engine. Swoją premierę w Ameryce Północnej konsola miała 29 sierpnia 1989. TurboGrafx-16 nie miał oficjalnej premiery w regionie PAL, ale bardzo ograniczona liczba konsol trafiła głównie na rynek Wielkiej Brytanii. Konsola powstała dzięki współpracy pomiędzy Hudson Soft (odpowiedzialny głównie za produkcję chipów) oraz NEC. Charakterystyczną cechą konsoli był jej niewielki rozmiar, osiągnięty głównie dzięki zastosowaniu tylko trzech układów scalonych oraz używania niewielkich, przypominających karty płatnicze nośników danych, znanych pod nazwą „HuCard” (od Hudson Card; w wersji Amerykańskiej znana bardziej jako „TurboChip”). TurboGrafx-16 był pierwszą konsolą, używającą jako nośnika danych płyty CD-ROM.

Większości gier wykorzystywała rozdzielczości 256×240, niektóre jak np. Sherlock Holmes Consulting Detective używały znacznie wyższej rozdzielczości – 512×224. Istniała także możliwości wyświetlania obrazu w rozdzielczości 512×240, jednakże nie była ona oficjalnie wykorzystywana.

  • CPU: 8-bitowy układ HuC6280A, 1,79 lub 7,16 MHz (w zależności od potrzeb programu), zintegrowany z układem I/O.
  • GPU1: 16-bitowy układ HuC6260 Video Color Encoder (VCE),
  • GPU2: 16-bitowy układ HuC6270A Video Display Controller (VDC).
  • Robocza pamięć RAM: 8 KB, pamięć graficzna: 64 KB
  • Możliwości dźwiękowe: 6 kanałów audio opartych na syntezie tablicowej, programowanych bezpośrednio przez CPU – HuC6280A. Częstotliwości kanałów: 111.87 kHz

Opis pochodzi ze strony: wikipedii

B1C1D1E1F1G1H1I1J1K1L1M1N1O1P1Q1R1S1T1U1V1W1X1Y1Z1

Grzegorz Kopański (Gregok)

grafika, muzyka, programowanie

 

Licznik odwiedzin: