X68000 to komputer domowy stworzony przez firmę Sharp Corporation. Został wydany po raz pierwszy w 1987 roku i sprzedawany wyłącznie w Japonii.
Pierwszy model posiadał procesor Motorola 68000 10MHz, 1MB pamięci RAM i nie posiadał dysku twardego. Ostatni model, wydany w 1993 roku, wyposażony był w procesor Motorola 68030 25MHz, 4MB pamięci RAM i opcjonalny dysk twardy SCSI o pojemności 80MB. Pamięć RAM w tych systemach można rozszerzyć do 12MB, choć większość gier i aplikacji nie wymaga więcej niż 2MB.
Procesor X68000 posiada układ graficzny podobny do tego stosowanego w grach arcade z końca lat 80. XX wieku, z autorskimi koprocesorami obsługującymi przewijanie, kafelkowe tła i dużą liczbę sprite'ów. Dźwięk jest dostarczany przez wiele układów dźwiękowych obsługujących 8 kanałów syntezy FM i jeden kanał adaptacyjnej różnicowej modulacji impulsowo-kodowej (PDC), które są miksowane do 2 analogowych kanałów stereo za pośrednictwem układu DAC. W związku z tym, gry wideo były głównym zastosowaniem procesora X68000.
Na komputerze X68k działa system operacyjny Human68k, opracowany dla firmy Sharp przez Hudson Soft. Human68k, podobny do systemu MS-DOS, zawiera polecenia w języku angielskim, bardzo podobne do tych z MS-DOS; pliki wykonywalne mają rozszerzenie.X. Opublikowano co najmniej trzy główne wersje systemu operacyjnego, z kilkoma aktualizacjami w międzyczasie.
Wczesne modele posiadają interfejs graficzny o nazwie „VS” lub „Visual Shell”; późniejsze były oryginalnie dostarczane z SX-WINDOW. Istnieje trzeci interfejs graficzny o nazwie Ko-Window, który ma interfejs podobny do Motif. Te powłoki graficzne można uruchomić z dyskietki lub dysku twardego. Większość gier również uruchamia się z dyskietki; niektóre można zainstalować na dysku twardym, a inne wymagają instalacji na dysku twardym.
Model X68000 posiada dwa napędy dyskietek 5,25 cala z funkcją miękkiego wysuwania (w modelach kompaktowych – dwa napędy dyskietek 3,5 cala) oraz bardzo charakterystyczną obudowę składającą się z dwóch połączonych ze sobą wież, rozdzielonych wysuwaną rączką do przenoszenia. Był to również jeden z pierwszych systemów z wyłącznikiem zasilania sterowanym programowo; jego naciśnięcie sygnalizuje oprogramowaniu systemu zapisanie danych i wyłączenie systemu.
Klawiatura systemu ma wbudowane porty myszy po obu stronach. Z przodu komputera znajduje się gniazdo słuchawkowe, regulacja głośności, joystick, porty klawiatury i myszy. Na górze znajduje się wysuwana rączka do przenoszenia (tylko w modelach innych niż Compact), przycisk resetowania oraz przycisk przerwania niemaskowanego (NMI). Z tyłu znajduje się wiele portów, w tym wyjście stereoskopowe dla gogli 3D, porty rozszerzeń FDD i HDD oraz gniazda rozszerzeń kart I/O.
Monitor obsługuje częstotliwości skanowania poziomego 15, 24 i 31 kHz i działa jako telewizor z dostępem do kanałów kablowych (standard NTSC-J) z wejściem wideo kompozytowym. Był to wysokiej jakości monitor do gier na automatach kompatybilnych z JAMMA dzięki analogowemu wejściu RGB i obsłudze wszystkich trzech częstotliwości skanowania poziomego używanych w grach arcade.
Wczesne maszyny wykorzystują rzadki interfejs Shugart Associates System Interface (SASI) do obsługi dysków twardych; późniejsze wersje przyjęły standard branżowy Small Computer System Interface (SCSI). W zależności od możliwości sprzętowych, sformatowane dyski SASI mogą mieć rozmiar 10, 20 lub 40 MB i mogą być również logicznie partycjonowane.
Przetłumaczony opis pochodzi ze strony wikipedii
Grzegorz Kopański (Gregok)
grafika, muzyka, programowanie
Licznik odwiedzin:
KONTAKT:
artstation.com/gregok